Ni dage før verdenssundhedsorganisationen WHO den 11. marts klassificerede coronavirus som en pandemi, godkendte den grønlandske regering, Naalakkersuisut, at optage sygdommen COVID-19 på liste A over alment farlige sygdomme. Meget tidligt i processen blev der i Grønland lavet videoer til skoler og arbejdsgivere. Der blev desuden lavet anbefalinger for adfærd i hjemmet og for adfærd uden for hjemmet. Der er også lavet anbefalinger for affaldshåndtering, rengøring og tøjvask. Der blev opretteten corona-hotline, som man kan ringe eller maile til. 16. marts 2020 blev det første tilfælde af COVID-19 smitte konstateret i Grønland. Fem måneder senere havde der været 13 bekræftede smittetilfælde i landet, der huser godt 56.000 indbyggere. Pr. 12. august 2020 har COVID-19 pandemien derved ikke kostet menneskeliv i Grønland. Grønlænderne forekommer med andre ord at være sluppet meget nådigt fra pandemien. Sundhedsledelsen blev i foråret kontaktet af POST Greenland med et tilbud om et særligt frimærke med tillægsværdidedikeret til kampen mod COVID-19 i Grønland.

